Hajópadló lerakás, fektetés és ápolás

A hajópadló valódi fából készült padlózat. A laminált padlóval ellentétben természetes melegséggel dobja fel a tereket. A hajópadló lerakása vagy lefektetése hasonlóan zajlik, mint a laminált parkettáé, tehát ha abban már járatosak vagyunk, csak az ápolásra kell odafigyelnünk, például, hogy milyen ápolószerekkel és takarítószerekkel kezelhető. Segítünk elindulni, hogy házilag is profi módon tudjunk hajópadlót lerakni és aztán megőrizhessük a fát sok-sok éven keresztül.

A hajópadló előnyei és jellemzői

Mivel a hajópadló nemes alapanyagból készül, így hasonlóképp, mint a klasszikus bútorok, az idővel nemesedik. Tulajdonképpen ebben áll a legnagyobb előnye is: időtálló színfoltja lehet bármilyen otthonnak. A hajópadló felújítás odafigyelést igénylő feladat, ezt viszont sok év után is meg lehet tenni, így még a legöregebb hajópadló parketta is újjá varázsolható.

Hajópadló Lerakás - Praktiker

Hajópadló vagy laminált padló?

A hajópadló hátrányai között elsősorban az árát szokták említeni, illetve azt, hogy a laminált padlókhoz képest nagyobb mértékben reagál a környezeti hatásokra – nem véletlen, hiszen élő fáról beszélünk. Éppen ezért, ha fokozott igénybevételnek is ellenálló burkolatot keresünk, akkor kétszer gondoljuk meg a hajópadló választását!

A hajópadlók általában fenyőfából készülnek, a laminált kivitel esetében pedig fűrészárut, aprólékot préselnek össze, többek között ezért is olcsóbb. Nem mellékes szempont az sem, hogy a gyártási technológiának köszönhetően a hajópadló természetes hőszigetelőként is működik - ha mezítláb rálépünk, akkor nagy különbséget érezhetünk.

Összességében a legnagyobb különbség mégis a hosszú távú időtállóságban keresendő, hiszen ha a laminált padló egyszer összekarcolódik, megkopik, akkor bizony újat kell venni. Igaz, hogy a fózolt hajópadló fektetése valamivel bonyolultabb, nem csak az összepattintgatásokból áll, viszont ezt csak egyszer kell megcsinálni, utána már csak a hajópadló felújítása az, amire gondot kell fordítani.

Hajópadló fektetése, lerakása – hogyan csináljuk helyesen? 

Talán meglepően hangzik, de az első feladatnak minden esetben a pihentetésnek kell lennie. Ha megvásároltuk az ideális hajópadlót, akkor az elhelyezni kívánt térben 2-3 hétig legalább pihentetnünk kell. Ennek az a lényege, hogy a faanyag így alkalmazkodik a helyiség nedvességtartalmához. Amennyiben ezt a lépést kihagyjuk, könnyen előfordulhat, hogy a hajópadló lerakás után megvetemedik, „teknősödik”.

Amennyiben túl vagyunk az „akklimatizáción”, az úgynevezett hajópadló párnafa kerül terítékre. Ez tulajdonképpen egy fából készült vázrendszer, amire fektetjük majd a lapokat. Természetesen megoldható a hajópadló ragasztása betonra is, de az optimális megoldás mégis a párnafás technika – ezzel nemcsak megkönnyítjük az esetleges visszabontást, de plusz hő- és zajszigetelést is biztosíthatunk.

A párnafákat 30-80 cm távolságra érdemes elhelyezni egymástól, minél közelebb vannak, annál kisebb a süllyedés esélye. A párnafák közét érdemes hungarocellel vagy bármilyen más szigetelőanyaggal kitölteni – nemcsak a téli hónapok, hanem a zajok elnyelése miatt is.

A párnafákat minden esetben merőlegesen fektessük le a hajópadlóhoz képest, illetve a betonba történő rögzítés miatt alkalmas eszközről, csavarokról és tiplikről mindenképp gondoskodjunk! Ezután következhet csak a hajópadló lerakása, amihez használhatunk beütővasat is, hogy megkönnyítsük a részek egymáshoz pattintását. Apróság, de érdemes ügyelni rá, hogy ne pontosan illeszkedjenek a padló szélei a falakhoz, hiszen minimális mozgás, hőtágulás várható – ezt a kb. 1 centiméteres rést a szegélyléc úgyis eltakarja majd.

Hajópadló Ápolószer - Praktiker

Hajópadló javítása, ápolása 

A hajópadló - hasonlóan mint a lambéria - felújítása egy hálás munka: hamar meglátszik az eredménye, a kiváló minőségű hajópadló ápolószereknek köszönhetően szinte vadiújjá varázsolhatjuk. Amennyiben a hajópadló javítása házilag történik, felületkezelés előtt célszerű csiszolni a hajópadlót, a felületi hibákat fatapasszal javítani. A csiszolást célszerű csiszológéppel kezdeni, valamint a papír durvaságát fokozatosan csökkenteni: 30-40-es gyalulópapírtól a 120-as irányába. A hajópadló pácolása előtt – ha alapos munkát szeretnénk végezni – a polírozógépet is elővehetjük.

Kapcsolódó cikk: Parketta felújítása

Ha már eddig eljutottunk, a hajópadló festése házilag már gyerekjáték. Választhatunk henger vagy ecsetet is a festéshez, igaz, a hengerrel nehezebb valamivel egyenletesen dolgozni. Azzal mindenképp számoljunk, hogy egy réteg festék valószínűleg nem lesz elegendő, a festék színétől és minőségétől függően előfordulhat, hogy akár 3 réteget is fel kell vinni.

Hajópadló Pácolás - Praktiker

A hajópadló lakkozása az utolsó fázis – feltéve, ha fényes, csillogó végeredményt szeretnénk kapni. A hajópadlót eredetileg olajozták vagy viaszolták, ami jóval természetesebb, rusztikusabb hatást eredményez, hiszen jobban beszívódik a fába, kevésbé képez egy önálló réteget a felületen. Az olajok, lakkok és viaszok felvitele és esetleges csiszolása vagy visszatörlése termékről termékre változik – egy dolog viszont biztos: a használati utasítást követve nem tudjuk elrontani.

Lakásfelújítás előtt állsz? Nem döntöttél még, hogy laminált padlót, vagy inkább parkettát szeretnél az otthonodba? Látogass el a Praktikerbe!

Iratkozz fel hírlevelünkre

és értesülj akcióinkról az elsők között!