Oldal tetejére

Környezettudatos iskolakezdés

Az iskolakezdés terhei nemcsak a családi kasszát terhelik, hanem sok tekintetben a környezetet is. Minden év szeptemberében olyan kiadások merülnek fel, amik egyfelől racionalizálhatóak, másfelől – bizonyos elemei – egészen egyszerűen megspórolhatóak. Rövid cikkünkben átnézzük azokat az iskolakezdéshez kötődő praktikákat, amikkel környezetünknek és pénztárcánknak egyaránt kedvezhetünk.

Mi van a tolltartóban?

Az írószerek termékkörében mindig próbálnak valami újat kitalálni a gyártók: színesebbet, formásabbat, megkapóbbat. Habár vonzó lehet egy újfajta toll, gondolkodjunk előre inkább! Válasszuk azokat a klasszikus típusokat, amikbe könnyen tudunk új belsőt venni, így ha egyszer kifogy az íróeszköz, nem kell a kukában landolnia! A ceruzák frontján szintén kaphatóak újratölthetősek, ha viszont a fából és grafitból készült hagyományos formát keressük, akkor válasszunk olyat, ami nem műanyag bevonatú, hanem egyszerű natúr fából készült! A vonalzók és hegyezők termékeiből pedig válasszunk olyat, ami garantáltan tartós – a műanyag eszközök sokszor könnyebben törnek, roncsolódnak, mint a fából vagy fémből készültek.

Iskolaszerek és tanszerek

Füzetek, füzetek és füzetek

A füzetekre nagyjából igaz az, amit az írószereknél mondtunk – itt is törekedjünk az egyszerűségre. Számos füzeten találhatunk már környezettudatosságra vonatkozó megjelölést (például az EU EcoLabel piktogramot), valamint gondoljuk át a füzetek újrahasznosíthatóságát is! Egy üzenőfüzet vagy alig megkezdett énekfüzet a következő évben is használható. Fordítsuk meg, és kezdjük az új évet a füzet végétől!

Emellett a füzetek borítását is újragondolhatjuk – sok esetben elegendő csak felcímkézni, nem fontos színes-szagos csomagolóanyaggal vagy műanyag  tasakkal bevonni. Igaz, nem lesz annyira mutatós, de az év végén úgyis csak a szemétben végezné a csomagolás.

Iskolatáska dömping

Minden évben szembesülhetünk azzal, hogy száz számra készülnek az olyan iskolatáskák, amik tulajdonképpen csak a gyermeki szemnek kívánatosak, valójában pedig műanyagból készülnek, 1-2 év alatt megkopnak, a legtöbb ilyen olcsó, tömegesen gyártott termék pedig a legkevésbé sem ergonomikus. Egy jó hátizsákra érdemesebb beruházni, hiszen ezeket egyfelől az év bármelyik napján lehet még használni túrázásra, edzéshez vagy utazáshoz, nem mellesleg pedig sokkal átgondoltabban tervezték meg őket, a hátnak és a vállnak is kényelmesebbek. A tornazsákokkal nagyjából ugyanez a helyzet, a műanyag zsákokat lecserélhetjük vászontáskára, ami ráadásul könnyebben is szellőzik, aminek még nagy előnyét vehetjük, ha a kis tanulónk a tesi cuccát bent felejti pár napra a suliban…

Olvasd el ezt is! Az iskolatáska, amit nem nehéz kiválasztani

Iskolatáska

Evés, ivás - előre tervezés

A tízórait rendszerint zacskókba, műanyag tasakokba, sokszor kidobható csomagolásokba tesszük, holott ezt a megszokást is könnyedén átalakíthatjuk szemétmentessé. Egy jópofa uzsonnás dobozt célszerű beszerezni, amivel egyfelől kiiktatjuk az alufóliát és társait, másfelől pedig a táskában hurcolászva nem fog összenyomódni az étel. A műanyag flakonokat pedig érdemes kulacsra cserélni, hiszen ebből elegendő egyet venni, ami aztán hosszú évekig fogja még szolgálni a családunkat. Persze az sem egy utolsó szempont, hogy az üveg vagy fém kulacsból nem oldódnak ki a műanyagok, még akkor sem, ha forró teát öntünk bele!

Kapcsoló cikk: Így csomagoljunk ételt az iskolatáskába!

Lábon, keréken, közösen

A bolygónk számára az autós közlekedés az egyik legterhesebb emberi szokás, ezért ezt mindenképp célszerű újragondolni. Ha olyan szerencsénk van, hogy gyalogosan megközelíthető az iskola, akkor nem is kérdés a bejutás, minden más esetben pedig próbáljuk a fenntarthatóbb utazások egyikét választani: biciklivel vagy tömegközlekedéssel rengeteg károsanyag-kibocsátást megspórolhatunk.

És a tankönyvekkel mi lesz?

Habár a köztudatban az él, hogy használt tankönyvekből tanulni ciki, de próbáljunk erre is másképp gondolni! Megvásárolunk egy tankönyvet, egy évig használja a kis tanuló (már ha használja!), utána pedig megy a szelektívbe. Ha van lehetőségünk, szerezzük be használtan a könyveket, ha viszont mégis vásároltunk már, akkor szervezzük meg, hogy valakinek tovább tudjuk adni. Ehhez persze nem árt iskolás gyermekünk közreműködését is kérni, hogy a könyv minél inkább megmaradjon eredeti állapotában – a rajzok inkább a rajz órán készüljenek!

Hasznos volt ez az oldal?